Backup: Välj rätt verktyg och teknik för att ta backup!
Lathund för dig som tar backup
Varje år blir IT säkerhet mer och mer uppmärksammat. Nya lagar och standards skapas och ju mer digitala vi blir, ju fler ytor kan en angripare använda sig av för att hitta sårbarheter i våra system. Det kanske finns en föruppfattad mening att det kostar multum för att säkra upp sin verksamhet, men det behöver egentligen inte vara speciellt kostsamt eller komplicerat. 3 grundläggande saker är nästan tillräckligt för att uppnå en hyfsat säker IT miljö för de flesta småbolagen. Dessa är backup, antivirusprogram och SÄKRA lösenord (helst två-faktor). Spamfilter kan också vara rätt bra, men det finns inbyggt i de flesta mailtjänster för företag. I denna artikel ska vi gå igenom backuper, och förhoppningsvis göra det så enkelt som möjligt att förstå.
Vanliga missförstånd
Grundprincipen som ska följas är 3-2-1 principen. Det innebär 3 kopior av data på två olika medier i verksamhetens lokal, och den tredje externt utanför lokalen. Ett par vanliga missuppfattningar kring backuper är att din Onedrive, Dropbox, Icloud och G-drive är en backup. Mycket riktigt finns det versionshantering för tidigare nämnda molnlagring, däremot behöver du gå in i varje enskild fil och återställa till den önskade tidigare versionen för att få tillbaka den data du vill ha. Tänk dig att behöva återställa 5gb av data, där du måste återställa varje dokument manuellt, till den version du önskar. Dessutom om du har din molnlagring synkad arbetar du direkt mot originalet, det innebär alltså att du har ett original och versioner av ett original, inte kopior. Precis därför rekommenderar internetstiftelsen att du kör en dedikerad backup på din data, även som privatperson.
Det finns ett antal olika sätt för att ta backuper på, vissa förhåller sig till 3-2-1 principen andra inte. Denna artikel kommer gå igenom de mest vanligt förekommande backuplösningar som vi stöter på.
Band
Att köra backup via band är fortfarande en teknik som används i vissa bolag. Den vanligaste metoden brukar vara att en backup körs dagligen till en filserver. Efter 30 dagar läses data över till ett band. Precis som det låter påminner detta om ett kassettband. Bandet fraktas sedan ut ur verksamheten för att arkiveras i ett skåp, med dina andra band. Man har en månadskopia och när den uppnått 12 månader görs en årskopia av datan på ytterligare ett band (3-2-1 principen).’
Fördelen med att köra band är att det är billigt. Dessutom har band har rätt stor kapacitet. Eftersom de är placerade i ett skåp, är de inte heller uppkopplade så de går inte att hacka via nätet. Däremot behöver du se till att ingen stjäl dem, och ha en rutin för att läsa tillbaka backuperna för att testa att de fortfarande fungerar.
Det finns en del nackdelar med att köra backup på band, och den främsta är att det är tidskrävande. Varje gång månadskopian görs, behöver den fraktas från och till arkivskåpet. Om en katastrof drabbar verksamheten innebär det också att din senaste kopia av din data är vid förra tillfället du körde backup bandet. Du kan alltså om du har otur förlora en månads arbete, om din kraschar. Slutligen har vi hastigheten på backuper till band. Precis som ett vanligt kassettband funkar teknologin på ett liknande sätt. I jämförelse med en hårddisk är denna teknologi långsam.
NAS
En ganska populär metod att ta backuper är att använda sig av en NAS (uppkopplad filserver). I de flesta verksamheter finns någon form av uppkopplad filserver som har kopior på den data som du arbetar med på din dator. Datan på servern kopieras sedan av en annan NAS. Hela processen, om uppsatt rätt är automatiserad. Teknologin är snabb, automatiserad och kan skräddarsys efter verksamhetens behov. Men, hårdvaran kräver uppmärksamhet. Personen som är ansvarig för utrustningen behöver se till att diskarna i servern byts ut med jämna mellanrum, dessutom behöver denna se till att korrupta filer eller skadlig kod inte säkerhetskopieras till din NAS.
Att köra backuper till en NAS och uppnå samma driftsäkerhet som backup som tjänst innebär en enorm investering, och är inte lönsamt för de flesta bolag. Att köra backup till en NAS är definitivt en metod som fungerar, men om kraven på driftsäkerhet och tillgänglighet är väldigt hög, är det kanske inte det bästa alternativet.
Backup som tjänst
Sist men inte minst har vi att köpa backup som en tjänst från en IT leverantör. Det innebär att leverantören tar på sig alla åtaganden som vi tidigare nämnt att en verksamhet behöver. Du som kund betalar en löpande kostnad för tjänsten och för lagringsutrymmet som du använder, sedan tar leverantören på sig ansvaret att se till att dina filer går att återställa. I din säkerhetskopia finns versionshistorik, övervakning och varningsåtgärder för att se till att din data går att återställa om något skulle hända din verksamhet.
Backup som tjänst kräver ingen tid av din verksamhet, utan körs automatiskt. Det enda som krävs av kunden är att bestämma vad som ska säkerhetskopieras. Kostnaden styrs av vad du väljer att säkerhetskopiera. För traditionella informationsarbetare; Word dokument, Excel och liknande, innebär detta en liten kostnad jämfört med att investera i egen hårdvara. Har din verksamhet väldigt specifika krav på att sköta all datahantering internt? Då är backup som tjänst inte ett möjligt alternativ.
Summering
I detta inlägg har vi gått igenom de vanliga metoder som används för att ta backup på data. Vi har band, som är ett billigt alternativ, kan hållas in-house men otroligt tidskrävande och långsamt jämfört med att använda hårddiskar. Efter det kom NAS, som är snabbt, automatiserat och relativt säkert. Kostnaden för att använda NAS beror på hur säker du vill att din lösning ska vara. Ju mer du investerar, desto driftsäkrare lösning kan du skapa, men kostnaden för varje Gb lagrad blir högre. Sist men inte minst har vi backup som tjänst. Tjänsten är automatiserad och kräver ingen tid från din IT ansvarig. Tjänsten betalas löpande, och kräver därför inte en stor investering av dig för att komma igång, utan du som kund betalar för utrymmet som används.
Vilken av tjänsterna som är bäst är svårt att ge ett definitivt svar på. Men vi jobbar främst med backup som tjänst, och i vissa väldigt specifika fall sätter vi upp en NAS åt vår kund. Band är inget vi jobbar med då tekniken är både omständlig, långsam och kräver stor manuell insats. Har du inte så bra koll på IT så är definitivt backup som tjänst något du borde titta på. Har ni däremot väldigt strikta krav på att all data hanteras in-house och behöva ära access till din data? Då kan NAS vara något för dig. Men, i nästan alla andra scenarion är backup som tjänst det alternativ vi rekommenderar.
Kom i kontakt med oss
Microsoft inkluderar fler utskrifter i 365 E3/E5
SENASTE INLÄGGENFrån och med den 1 maj 2023 kommer kunder med en Microsoft 365 E3- eller E5-plan att få 100 utskriftsjobb per månad kopplade till varje licens. Tidigare har ett företag med 1 000 Microsoft 365 E3-licenser fått 5 000 utskriftsjobb tillsammans med...
Google begränsar antal filer i Drive
SENASTE INLÄGGENGoogle har i februari infört en gräns för hur många filer användare kan lagra på deras molntjänst Google Drive. Förändringen som har skett oannonserat innebär att det maximalt går att lagra 5 miljoner filer. Det har fått till följd att användare som...
Microsoft höjer sina priser för molntjänster med 15% den 1 april.
SENASTE INLÄGGENDen 1 april kommer Microsoft att höja sina priser på molntjänster med 15% i Sverige på grund av valutafluktuationer mot USD. Justeringen görs för att priserna globalt bättre skall harmonisera med priserna i Amerikanska Dollar (USD). Kunder som köper...