Företag som satsar på molnlösningar upplever att kostnaderna skenar okontrollerat.

nov 6, 2020Nyheter

SENASTE INLÄGGEN

Företag som satsar på molnlösningar upplever att kostnaderna skenar okontrollerat. Men med några knep kan man spara mycket pengar.

I molnvärlden debiteras vi per timme eller tom per sekund för de resurser vi använder. I det egna datacentret betalar vi när vi köper in resurserna och har en rak avskrivning. För att slippa skenande kostnader måste vi ändra vårt tankesätt från inköpspris till timpris. Se det kostnadsestimat som du gör när du börjar molnresan som din ingångskostnad. Det kommer inte bli billigare än så.

I en molnlösning är kostnadsparametrarna många. Se därför till att inte börja för stort. Starta hellre på en låg nivå och växla upp vartefter du behöver. Se till att allt som körs i molnet bara körs när det behövs och inte annars. Automatisera, skala upp och ner resurserna dynamiskt och ”glöm” inte kvar resurser som inte behövs längre. Tänk smart och bygg inte funktioner på egen hand som redan finns att köpa som tjänst.

Sätt upp en budget för dina projekt och använd sedan den kostnadskontroll som leverantörerna har i sina tjänster för att larma ifall kostnaderna närmar sig gränsen. Det är flexibiliteten och tillgången till resurser som är argumenten för molnet, inte kostnadsbesparingar. Om man har bra kontroll på resurserna blir det även kostnadseffektivt.

Kom i kontakt med oss

ANDRA RELATERADE INLÄGG

Microsoft inkluderar fler utskrifter i 365 E3/E5

SENASTE INLÄGGENFrån och med den 1 maj 2023 kommer kunder med en Microsoft 365 E3- eller E5-plan att få 100 utskriftsjobb per månad kopplade till varje licens. Tidigare har ett företag med 1 000 Microsoft 365 E3-licenser fått 5 000 utskriftsjobb tillsammans med...

läs mer

Google begränsar antal filer i Drive

SENASTE INLÄGGENGoogle har i februari infört en gräns för hur många filer användare kan lagra på deras molntjänst Google Drive. Förändringen som har skett oannonserat innebär att det maximalt går att lagra 5 miljoner filer. Det har fått till följd att användare som...

läs mer
Share This