Så här undviker du att företagets mailutskick fastnar i skräppostfiltret. Sammanfattning

apr 26, 2019 | Tips & Tricks

SENASTE INLÄGGEN

Sammanfattning

För att undvika att fastna i skräpposten behöver du alltså se till följande.

  1. Använd alltid e-postservrar som har fast IP och korrekta dns poster för framåt och bakåt uppslag. Använd aldrig klienter för direkt leverans till mottagaren.
  2. Ha kontroll på vilka servrar och tjänster som får skicka e-post för din domän och lista att bara de får skicka mail i SPF posten för din domän.
  3. Signera all utgående e-post med DKIM så att mottagarna kan verifera att det är du som skickat den.
  4. Sätt upp DMARC i DNS för att tala om för mottagaren hur e-post som inte motsvarar SPF och DKIM skall hanteras. Begär rapport så du kan följa upp avvikelser.
  5. Använd korrekta e-postavsändare på kuvert och i e-postmeddelandet, använd tredjepartsleverantörens domän på kuvertet om du använder tredjepartsverktyg.
  6. Se till att användaren alltid kan svara på ditt utskick. Helst med en reply-to adress.
  7. Sätt inte upp mottagaren att prenumerera på ditt nyhetsbrev utan att denne uttryckligen begär eller godkänner det. Sporadiska marknadsutskick är en sak, en prenumeration är något helt annat.
  8. Använd korrekt formatering av e-postmeddelandet. Om du skickar HTML formaterad e-post se till att du har med en version i ren text.
  9. Var noga med länkarna. Felstavade länkar, dolda länkar eller länkar som ser ut att leda någon annanstans än de gör kommer stoppa ditt utskick.
  10. Undvik bilagor så långt det är möjligt, använd samarbetsverktyg för dokumenthantering i stället. Om du ändå använder bilagor, använd PDF och se till att texten i e-postmeddelande utförligt beskriver innehållet i filen.
  11. Tänk på ditt rykte. Skicka inte plötsligt stora mängder e-post, se till att mottagarna antingen godkänt utskicket i förväg eller rimligen kan bedömas vara intresserade av innehållet. Skicka inte till privatpersoner utan godkännande.

Det slutliga tipset jag skickar med den här artikelserien är att det är mottagarens rätt att skydda sig från alla oönskad e-post. Du som ansvarar för utskick, antingen för dig själv eller åt dina kunder, kan inte be mottagaren att undanta dina utskick från skräppostfiltret eftersom det i praktiken är förenat med stora risker för mottagaren. Det gäller även om det är mottagaren som beställer utskicket. Det är tyvärr väldigt lätt att låstas vara någon annan när man skickar e-post och att då låsa upp skyddet för att det gör sitt jobb är inte rätt väg. Se därför till att just dina utskick håller god hygien och kom ihåg att det är aldrig kan vara mottagarens jobb att se till att utskicken från dig kommer fram.

Del 1, Börja från grunden
Del 2, Autentisera alltid e-posten
Del 3, Tänk på avsändare och innehållet
Del 4, Undvik bilagor och tänk på ryktet
Sammanfattning

 

Kom i kontakt med oss

ANDRA RELATERADE INLÄGG
Share This